Μελέτη δείχνει ότι οι κάτοικοι στο Πέραμα θα εγκλωβιστούν σε θάλαμο αερίων

Μελέτη δείχνει ότι οι κάτοικοι θα εγκλωβιστούν σε θάλαμο αερίων, αν ξεσπάσει πυρκαγιά στις δεξαμενές

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πλατσικουδης Ισιδωρος

Μαύρος καπνός καλύπτει τα πάντα στο Πέραμα, έπειτα από πυρκαγιά που εκδηλώνεται σε δύο δεξαμενές με μαζούτ και πετρέλαιο, σε εγκατάσταση πετρελαιοειδών και χημικών.

Στον ίδιο χώρο έχει πιάσει φωτιά και ένα βυτιοφόρο που μεταφέρει βενζίνη… Οι μισοί από τους εργαζόμενους και τους κατοίκους που βρίσκονται σε απόσταση 60 μέτρων από τη δεξαμενή του μαζούτ, 40 μέτρων από τη δεξαμενή του πετρελαίου και 8 μέτρων από

ΚΑΜΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

δεν έχουν οι κάτοικοι για το πώς θα πρέπει να προστατευτούν σε περίπτωση ατυχήματος

το βυτιοφόρο που μεταφέρει βενζίνη παθαίνουν εγκαύματα γ΄ βαθμού (!).

Από την καύση του μαζούτ παράγονται, σε πρώτη φάση, διοξείδιο του θείου, καπνός, οξείδιο του αζώτου, διοξείδιο του άνθρακα και μονοξείδιο του άνθρακα που μεταφέρονται και στις γύρω περιοχές- Κερατσίνι και Πειραιά- επειδή τα καυσαέρια ανυψώνονται πολλές εκατοντάδες μέτρα. Την ίδια ώρα, τα υψώματα που υπάρχουν στη βόρεια πλευρά της εγκατάστασης πετρελαιοειδών λειτουργούν σαν φυσικοί φράχτες εγκλωβίζοντας ακόμη περισσότερα καυσαέρια, με συνέπεια το Πέραμα να ειναι εκτεθειμένο σε πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις ρύπων.

Η κατάσταση ειναι πλέον εφιαλτική. Οι κάτοικοι εγκλωβίζονται, αφού η Λεωφόρος Δημοκρατίας- η μοναδική διέξοδος διαφυγής- έχει μπλοκάρει από τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, ενώ το μέτωπο προς τη θάλασσα είναι κλειστό εξαιτίας του φράγματος που δημιουργούν οι εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και των ναυπηγείων…

Ευτυχώς- μέχρι στιγμής τουλάχιστον – τίποτα από αυτά δεν συνέβη. «Πρόκειται για σενάριο που προκύπτει από εγκεκριμένες μελέτες για περίπτωση ατυχήματος, το οποίο δείχνει τι θα συνέβαινε αν ξεσπούσε φωτιά σε μια από τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων και χημικών στο Πέραμα», εξηγεί ο δρ Μηχανικός Μεταλλείων, διευθυντής Ανάπτυξης της Νομαρχίας Πειραιά κ. Ρουσέτος Λειβαδάρος.

Οι παράγοντες που συντελούν στο να συμβεί ένα τέτοιο ατύχημα είναι πάρα πολλοί. «Ρωγμές στις δεξαμενές καυσίμων, αστοχία υλικού, κακή συντήρηση, ανθρώπινα λάθη, αλλά και εξωγενείς παράγοντες όπως κεραυνοί μπορούν να προκαλέσουν θύματα και ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή», υποστηρίζει ο κ. Λειβαδάρος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Νομαρχίας Πειραιά, σήμερα στο Πέραμα λειτουργούν πέντε εταιρείες πετρελαιοειδών που διαθέτουν 114 δεξαμενές- με βενζίνη, ντίζελ, μαζούτ και χημικά- συνολικής χωρητικότητας 181.138 κ.μ.

«Εάν συμβεί κάποιο ατύχημα δεν υπάρχει καμία δίοδος διαφυγής, αφού ο μοναδικός δρόμος- η Λεωφόρος Δημοκρατίας θα κλείσει- ενώ δεν υπάρχει καμία έξοδος προς το θαλάσσιο μέτωπο», λέει ο νομάρχης Πειραιά κ. Γιάννης Μίχας. «Ήδη από το 2001 υπήρχε εντολή για απομάκρυνση των δεξαμενών εντός μίας πενταετίας, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Ακόμη και το ποσό των 40 εκατ. ευρώ που είχε ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ για την υπογειοποίηση των δεξαμενών απεντάχθηκε και τα σχέδια έμειναν στο συρτάρι. Στο μεταξύ, η επικαιροποίηση των σχεδίων εκτάκτου ανάγκης που επιβάλλουν οι εταιρείες για την περίπτωση ατυχήματος μέσα στις εγκαταστάσεις τους δεν προχωράει, επειδή έχει μπλοκάρει η διαδικασία στο υπουργείο Ανάπτυξης».

Ανύπαρκτη Εκπαίδευση 
Όπως αναφέρει ο δρ χημικός, ειδικός σε περιβαλλοντικές καταστροφές κ. Μιχάλης Χάλαρης, «τον Φεβρουάριο του 2005 αναποδογύρισε στο Κερατσίνι, στην οδό Ηπείρου, ένα κοντέινερ που περιείχε 19,5 τόνους υδροχλωρικό οξύ- πρόκειται για τοξική διαβρωτική ουσία- με αποτέλεσμα να χυθεί στον δρόμο 1,5 τόνος από την επικίνδυνη ουσία. Εξαιτίας των νοτιοανατολικών ανέμων που έπνεαν στην περιοχή από τις 10.30 το πρωί έως τις 14.30

το μεσημέρι, το νέφος με τους ατμούς του οξέως μεταφέρθηκε σε απόσταση μέχρι και 4 χιλιόμετρα από το σημείο του ατυχήματος, προκαλώντας αναπνευστικά προβλήματα στους κατοίκους».

Και προσθέτει: «Εκεί φάνηκε η γύμνια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση των κατοίκων σε τέτοιου είδους περιστατικά. Κανείς δεν έπαιρνε στα σοβαρά τις εκκλήσεις των πυροσβεστών να πάρουν μέτρα αυτοπροστασίας και να μην πλησιάζουν».

Κίνδυνος από τον ΟΛΠ 
«Η γειτνίαση των εγκαταστάσεων του ΟΛΠ με την κατοικημένη περιοχή του Ικονίου δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πρόκληση ατυχημάτων μεγάλης έκτασης», επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Χημικών-Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Φώτης Ρήγας.

Σε μελέτη που παρουσίασε το 2003 μαζί με τον χημικόμηχανικό του ΕΜΠ κ. Σπύρο Σκλαβούνο, ένα από τα σενάρια που εξετάστηκαν είναι η διαρροή μέσα στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ αιθυλενοξειδίου, υγροποιημένου αερίου που ειναι καρκινογόνο.

Διχάζει η λύση της υπογειοποίησης 

«Η ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των δεξαμενών σε άλλη περιοχή δεν είναι εύκολη υπόθεση, αφού θα υπάρξουν και εκεί αντιδράσεις από τούς κατοίκους. Γι΄ αυτό και εμείς προτείναμε την υπογειοποίηση», λέει ο αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Μηχανικών Μεταλλείων-Μεταλλουργών τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Δημήτρης Καλιαμπάκος. Μαζί με τον δρα Μηχανικών Μεταλλείων κ. Ανδρέα Μπενάρδο εκπόνησε μελέτη, το 2005, που προέβλεπε την υπογειοποίηση των επιφανειακών δεξαμενών στο βορειοανατολικό τμήμα του λόφου της Αγίας Μαρίνας.

Τα καύσιμα θα εγκλωβίζονταν μέσα σε ένα υδροδυναμικό φράγμα, το οποίο θα δημιουργούνταν από τον υδροφόρο ορίζοντα. Το υπόγειο νερό έχει μεγαλύτερο ειδικό βάρος από το πετρέλαιο και με τη βοήθεια της υδροστατικής πίεσης δημιουργεί πίεση στο εσωτερικό τού θαλάμου, εμποδίζοντας τη διαρροή του αποθηκευμένου καυσίμου στο πέτρωμα.

«Με την υπογειοποίηση των δεξαμενών σχεδόν μηδενίζεται ο κίνδυνος της έκρηξης- από την απουσία του οξυγόνου- και απελευθερώνονται 300 στρέμματα», εξηγεί ο κ. Καλιαμπάκος και συνεχίζει: «Η μελέτη προέβλεπε την κατασκευή 5 θαλάμων, για βενζίνη και ντίζελ, δυναμικότητας 200.000 κυβικών μέτρων… Όμως, η μελέτη έμεινε στα συρτάρια και απεντάχθηκε από το Γ΄ ΚΠΣ». «Είμαστε αντίθετοι με την υπογειοποίηση επειδή κρατάει το πρόβλημα στην πόλη. Εμείς ζητάμε την απομάκρυνση των δεξαμενών και έχουμε ήδη αρχίσει αγώνα», λέει ο δήμαρχος Περάματος κ. Γιάννης Γλύκας. Αντίθετη άποψη ωστόσο έχει ο νομάρχης Πειραιά κ. Γιάννης Μίχας. «Από το να μείνουν εκεί, καλύτερα να γίνει υπογειοποίηση», εξηγεί.

Όπως λένε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, λύση στο πρόβλημα αποτελούν τα βιομηχανικά πάρκα, που προβλέπονται από το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τη Βιομηχανία. Σε αυτά, αναμένεται να μεταφερθούν όλες οι βαριές βιομηχανίες, ενώ στις κατοικημένες περιοχές θα επιτρέπονται μόνο βιομηχανικές μονάδες χαμηλής όχλησης. Το πρόβλημα- σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα- δεν πρόκειται να λυθεί αν οι εταιρείες πετρελαιοειδών καταφέρνουν και παίρνουν συνεχώς άδειες απο το υπουργείο Ανάπτυξης.

«Ζούμε καθημερινά με τον φόβο» 

«Μένω 72 χρόνια στο Πέραμα και τα καζάνια του θανάτου εξακολουθούν να βρίσκονται εδώ. Ήμουν νιος και γέρασα. Βαρέθηκα πλέον τις υποσχέσεις…», λέει ο 76χρονος Αργύρης Καλούμης (αριστερά). Σήμερα, ο μεγαλύτερος φόβος του είναι μην πάθουν τίποτα τα τέσσερα εγγόνια του και ο δισέγγονός του. «Ζούμε καθημερινά με τον φόβο μιας πιθανής έκρηξης. Αν γίνει αυτό, τότε θα κλειστούμε σαν τα ποντίκια στη φάκα, αφού δεν υπάρχει καμία έξοδος διαφυγής. Κανείς δεν μας έχει ενημερώσει για το πώς πρέπει να αντιδράσουμε σε περίπτωση ατυχήματος. Και μπορεί να έχουμε συνηθίσει πλέον τη μυρωδιά της βενζίνης, ωστόσο υπάρχουν στιγμές κυρίως τις πρωινές ώρες- που η οσμή από τα αέρια ειναι πολύ έντονη».

«Όπου και να στρέψεις τα μάτια σου καζάνια βλέπεις. Προσωπικά, δεν ξέρω πώς να αντιδράσω σε περίπτωση ατυχήματος, αφού κανείς δεν μας έχει ενημερώσει. Πλέον έχουμε συνηθίσει. Απλώς μυρίζει πολλές φορές…», λέει ο 19χρονος Γιάννης Κουρεβέλης (δεξιά).

Διάφορα για το Πέραμα

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο